logo

Propozycje wycieczek

TRASA NR 1 „Na rozruch”

Toporowa Cyrhla-Kopieniec Wielki - Hala Kopieniec -Toporowa Cyrhla (czas przejścia ok. 2 godz.)

Lekka, krótka i przyjemna trasa dla tych, którzy nie są pewni swojej wydolności i chcą rozruszać kości przed następnymi, poważniejszymi wyzwaniami.

Wychodzimy z apartamentu na Drogę Oswalda Balzera i po ok.100m. idąc w kierunku Zakopanego skręcamy w lewo na polną drogę wyłożoną betonowymi płytami. Idziemy za drogą , wchodzimy na teren gospodarstwa (śmiało mimo szczekających psów), mijamy bacówkę, w której w drodze powrotnej możemy kupić serki i bundz, i cały czas betonowymi płytami wchodzimy w las gdzie natrafiamy na pierwsze oznakowanie szklaków (zielony i czerwony). Idziemy według ich wskazań, po drodze kasa Parku w której uiszczamy opłatę 5 zł., i dochodzimy do rozwidlenia szlaków. My dalej zielonym, stromym podejściem, częściowo w skale, wychodzimy po ok. 40 min. na Halę Kopieniec. Nie zatrzymując się idziemy dalej stromym podejściem aby po ok. 300 m. zrobić sobie odpoczynek na eksponowanej skałce(lekko w bok od głównego szlaku) gdzie uzupełniamy płyny, podziwiając piękną panoramę Hali Kopieniec z pasterskimi szałasami i górującymi nad nią szczytami Tatr Wysokich.

Po odpoczynku, już nieprzerwanym marszem, po ok.20 min. osiągamy szczyt Kopieńca Wielkiego(1.328 m.n.p.m.), skąd rozciąga się wspaniała panorama Tatr Wysokich( tak polskich jak słowackich), z majaczącymi na zachodzie Beskidami (widoczna Babia Góra i Pilsko) i widokiem na znane miejscowości podhalańskie ( oprócz Zakopanego także m. in. Małe Ciche, Murzasichle, Poronin, Ząb).

Przy pięknym słońcu możemy przeznaczyć dowolny czas na opalanie i kontemplację widoków bo powrotna droga do apartamentu to ok. 1 godz. cały czas w dół.

Schodzimy ze szczytu ścieżką w stronę Doliny Olczyskiej (dalej szlak zielony) i po osiągnięciu Hali skręcamy w lewo w drogę powrotną na Cyrhlę. Przechodzimy przez Halę Kopieniec ( ławy i stoły do odpoczynku) i u jej drugiego końca dochodzimy do ścieżki którą weszliśmy na szczyt i dalej znaną już drogą wracamy na Cyrhlę.

Trasa Nr 2 „Przyjemne zmęczenie”

Toporowa Cyrhla - Kopieniec Wielki – Dolina Olczyska – Nosalowa Przełęcz –Nosal –Zakopane(czas przejścia ok. 3,5 godz.)

Początkowo idziemy jak w trasie nr 1 aż do zejścia z Kopieńca. Nie skręcamy jednak na Halę ale w prawo zielonym szlakiem w dół schodzimy do Doliny Olczyskiej. Po ok. 30 min. Olczyskie Wywierzysko – wybijający spod ziemi potok, nad którym przechodzimy po mostku i zaraz za nim skręcamy w lewo ze szlaku zielonego na żółty(przy połączeniu szlaków, na polanie stoły i ławy zapraszają na odpoczynek). Dalej żółtym w górę na Nosalową Przełęcz skąd już zielonym szlakiem w prawo pniemy się na Nosal( 1.206m.n.p.m.). Ze skalistego szczytu wspaniały widok na Zakopane i szczyty Tatr Zachodnich. Schodzimy stromym zejściem do Doliny Bystrej i dalej chodnikiem nad potokiem Bystra dochodzimy do ronda Jana Pawła II. Wcześniej na naszej drodze pojawi się Karczma przy Młynie, w której przy chłodnym piwku i smakowitym jedzonku podsumujemy dzień. Powrót na Cyrhlę busem (przystanek przy rondzie, cena biletu 3 zł.)

Trasa Nr 3 „Rusinowa panorama”

Toporowa Cyrhla – Psia Trawka – Rówień Waksmundzka – Gęsia Szyja – Rusinowa Polana – Palenica Białczańska (czas przejścia 3 godz. 40 min.)

Początkowo idziemy jak w trasie nr 1 i 2 aż do rozwidlenia szlaków, gdzie wybieramy szlak czerwony na Psią Trawkę.. Trasa wiedzie cały czas przez las. Po ok. 1 godz.10 min. po przejściu kładki nad Potokiem Pańszczyckim osiągamy Psią Trawkę, która jest małą polaną przy drodze zwaną Doliną Suchej Wody na Halę Gąsienicową. Nazwa Psia Trawka pochodzi od rośliny o nazwie bliźniczka psia trawka, która niegdyś obficie tu występowała. Idziemy dalej czerwonym szlakiem ok. 1 godz. 15 min. cały czas lasem aż wyjdziemy na Rówień Waksmundzką, skąd wreszcie zobaczymy widok na Tatry Wysokie. Tu szlak czerwony łączy się z zielonym który(kierunek w lewo ) doprowadzi nas na skalną grzędę zwaną Gęsią Szyją ( 1.489 m.n.p.m.). Stąd wspaniały widok na ok. 50 szczytów Tatr Wysokich i Bielskich. Po krótkim zejściu (cały czas zielonym szlakiem) osiągamy Rusinową Polanę z której rozciąga się niesamowita panorama na trzy doliny Tatr Wysokich i otaczające je szczyty (Dolina Rybiego Potoku, Dolina Roztoki i Dolina Waksmundzka). Koniecznie trzeba popróbować u gospodarującego tu bacy żentycy i bundzu, jednych z najlepszych w Tatrach. Będąc na Rusinowej nie sposób nie odwiedzić Królowej Tatr czyli sanktuarium Matki Boskiej Jaworzyńskiej (ok. 15 min. od Rusinowej). Ukryty wśród wysokich drzew drewniany kościółek z 1936 r. stoi na małej polanie. Klimatyczne miejsce, którego częstym gościem bywał biskup krakowski Karol Wojtyła. Wokół kościółka tablice pamiątkowe tych, którzy góry ukochali aż po śmierć.

Z Rusinowej zejście zielonym szlakiem albo do Palenicy Białczańskiej albo na Wierch Poroniec, skąd busem z powrotem do Cyrhli (bilet 10 zł.)

Trasa Nr 4 „Wariantowa”

Toporowa Cyrhla – Hala Kopieniec – Dolina Olczyska – Nosalowa Przełęcz – Skupniów Upłaz – Hala Gąsienicowa – Kasprowy Wierch wariantowo (czas przejścia od 5 do 10 godz. w zależności od wariantu).